DIEPGEVROREN KATTEJONGEN

PeTA ( People for the Etical Treatment of Animals) stelt 2 miljoen leden en aanhangers te hebben en zo de grootste dierenrechten -organisatie te zijn. De top van PeTA vindt dat een dier niet kan beschouwd worden als een eigendom (ook huisdieren niet) en niet mogen gebruikt worden voor voedsel (ook niet melk, honing of vis) , voor kleding of medisch onderzoek.
De recente campagne van PeTA tegen het eten van vis roept vraagtekens op. In het verleden moesten veel mensen lachen met de campagnes van PeTA tegen vis. Ze slaagden er niet in een zekere “empathy voor vis” te ontwikkelen bij mensen.
Maar in haar laatste campagne wordt nu gewerkt met de slogan ” Save the Sea kittens” (red de zeekattejongen) in de hoop wat meer “empathy” te ontwikkelen. Volgens PeTA is het nodig dat men vis in de ogen van jonge consumenten een ander imago bezorgt. Op hun site kunnen jongeren een eigen zeekattejong ontwerpen met zonnebril, roze kleedje en natuurlijk katteoren en -ogen. De zeekattejongen-accessoires behelzen vreemd genoeg ook een bol met water. Het is blijkbaar nodig dat iemand er PeTA eens aan herinnerd dat de vissen in het water leven en zijn nu eenmaal genoeg van dat ding hebben.
De website zet mensen aan een e-mail te sturen naar de directeur van America’s Fishing and Wildlife Service met de vraag te stoppen met het promoten van “de jacht op zeekattejongen”, beter bekend bij de gewone sterveling als een “vissen”.
Een deel van de website bestaat uit verhaaltjes over zeekattejongen. De bedoeling van deze verhaaltjes is duidelijk om de kinderen schrik aan te jagen nog vis te eten. Maar één verhaal richt zich zowel tot de ouders als de kinderen. ” Tony de Forel is het slimste zeekattejong in zijn school” begint het verhaaltje. “Nog maar twee maanden oud slaagde hij met onderscheiding in Neurowetenschap en Milieuwetenschap aan de universiteit van Clamford. Op een dag wordt Tony gevangen en als eten voorgeschoteld aan een wijsneus van een jong kind dat reeds te veel met kwik vervuilde zeekattejongen heeft gegeten. Vervolgens valt dit kind plat op de grond in de klas. ”
Het grote probleem met dit verhaal en de achterliggende boodschap is dat het wetenschappelijk is bewezen dat visconsumptie duidelijk een positieve invloed heeft op de gezondheid en de intelligentie van kinderen. En deze bevindingen houden ook rekening met het feit dat vis inderdaad soms met kwik is vervuild.
Vorig jaar werd in een Brits parlementair rapport gesteld dat omega drie vetten die aanwezig zijn in vis belangrijk zijn voor de ontwikkeling van het menselijke brein. Het rapport stelde ook vast dat een gebrek aan omega drie vetten geassocieerd kan worden met bepaalde mentale en geestelijke stoornissen, zoals depressie, dementie, grotere impulsiviteit en agressief gedrag. Het rapport voegde er aan toe dat gezonde voedingscampagnes sterk de nadruk moeten leggen op de rol van omega drie. Een andere studie heeft aangetoond dat een zwangere vrouw die vis eet tijdens de zwangerschap meer kans heeft een intelligent kind ter wereld te brengen.
(Bron: The Economist 260109 )


