VIS, WILD EN NOTEN GOED TEGEN ALZHEIMER
Wie veel vis, wild en noten eet en zuinig is met rood vlees en boter, zou minder kans lopen om de ziekte van alzheimer te krijgen. Vorsers van de New Yorkse Columbia Universiteit onderzochten 2.000 gepensioneerden. Ze ontdekten dat degenen die af te rekenen krijgen met dementie in de meeste gevallen veel zuivelproducten aten die veel vet bevatten. Ook wie veel rood vlees consumeerde liep een groter risico dan mensen bij die in hun leven vaak vis, wild, noten, tomaten en fruit aten. Daaruit besluiten de onderzoekers dat de kans op de ziekte van alzheimer wellicht kleiner wordt naarmate men meer onverzadigde vetzuren en vitamine E eet.
Volgens de directeur van het Britse Alzheimer Research Fonds toont de nieuwe studie nogmaals het belang van onze levensgewoonten aan voor deze ziekte. “Als we onze leefgewoonten aanpassen naarmate we ouder worden – door veel te bewegen, op onze voeding te letten en een actief sociaal leven te leiden – kunnen we de kans op deze ziekte verkleinen. Maar helaas kunnen we het risico dat we dement worden, nooit helemaal wegnemen”.
(Tijdschrift Archives of Neurology).



